همه ساله روزهای زیر به عنوان روزهای شهرهای مناطق آزاد شده به طور رسمی جشن گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری "milli.az" مورخ 9  مرداد 1402، روزهای شهرهای سرزمین های آزاد شده درتقویم جشن گرفته خواهد شد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در این زمینه فرمانی را امضا کرد.

روزهای شهرهای سرزمین های آزاد شده در تقویم آذربایجان جشن رسمی گرفته خواهد شد.

در این فرمان آمده است که در نتیجه تهاجم نظامی ارمنستان، سرزمین های تاریخی باستانی ما که نزدیک به 30 سال در اشغال بود، در جنگ 44 روزه میهنی از اشغال نظامی و سیاسی آزاد شد و هر روز منتهی به پیروزی شکوهمند با حروف طلایی در تاریخ آذربایجان نوشته شد.

به بهای جان و خون سربازان و افسران دلاور ارتش آذربایجان در جریان جنگ میهنی  شهرستان های جبرائیل، فضولی، زنگیلان، قوبادلی، مینجیوان، آغ بند، سرزمین بارتاز منطقه زنگیلان، شهرک هادروت منطقه خوجاوند و بسیاری از روستاها، روستای سوقووشان منطقه ترتر، چندین روستا از منطقه های خوجالی و لاچین از اشغال آزاد شدند. در مجموع بیش از 300 شهرک و همچنین ارتفاعات مهم استراتژیک در مسیرهای آغدره، مروداغ و زنگیلان از اشغال آزاد شدند.

جنگ با آزادسازی شهر شوشا، تاج قره باغ پایان یافت و ارمنستان مجبور به امضای قانون کاپیتولاسیون شد.

پیروزی بزرگ آذربایجان در میدان جنگ در سطح سیاسی نیز تایید شد. ارمنستان مجبور شد مناطق آغدام، کلبجر و لاچین را تحویل دهد و به این ترتیب عدالت تاریخی برقرار شد. در طول 30 سال اشغال، شهرها، روستاها و سکونتگاه های ما توسط ارمنستان ویران شد، میراث فرهنگی ما به شدت تخریب شد و آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی، مساجد ما ویران شدند.

قره باغ و  زنگزور شرقی که از اشغال آزاد شده اند، در حال حاضر در حال بازسازی هستند. مناطق از مین پاکسازی شده است. کارهای مرمت و بازسازی در مقیاس بزرگ به سرعت در حال انجام است.

برای بازگشت آوارگان داخلی به سرزمین تاریخی خود طی فرمان شماره 3587 رئیس جمهوری آذربایجان مورخ 16 نوامبر 2022 اجرای مصوبه "برنامه دولت در مورد بازگشت بزرگ به سرزمین های آزاد شده از اشغال جمهوری آذربایجان" آغاز شد.

بازگشت آوارگان داخلی به روستای آغالی منطقه زنگیلان، روستای تالش منطقه ترتر و شهر لاچین از قبل تضمین شده است. کارها در این راستا ادامه دارد.

بر اساس، بند 32 ماده 109 قانون اساسی جمهوری آذربایجان،برای گرامیداشت پیروزی تاریخی به دست آمده در جنگ میهنی و تاسیس روزهای شهرهای آزاد شده از اشغال تصمیم می‌گیرم:

1. همه ساله روزهای زیر به عنوان روزهای شهرهای مناطق آزاد شده به طور رسمی جشن گرفته شود:

26 آگوست - روز شهر لاچین

4 اکتبر - روز شهر جبرئیل

17 اکتبر - روز شهر فضولی

30 مهر - روز شهر زنگیلان

4 مهر - روز شهر قوبدلی

8 نوامبر - روز شهر شوشا

20 نوامبر - روز شهر آغدام

4 آبان - روز شهر کلبجر

2- وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان به همراه نمایندگی های ویژه رئیس جمهور آذربایجان اقدامات لازم را برای حل و فصل مسائل ناشی از این فرمان به عمل آورند.

3. کابینه وزیران جمهوری آذربایجان باید مسائل ناشی از این دستور را حل و فصل کند.

منبع:

https://news.milli.az/politics/1135581.html

کد خبر 16643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =